Tak wyglądał start kampanii rekrutującej wolontariuszy Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości. Chatboot, TikTok challenge i „Dzięki Tobie!”

„Dzięki Tobie!” to hasło przewodnie kampanii, która zachęca do wstępowania w szeregi wolontariuszy Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości – jednych z największych i najskuteczniejszych programów społecznych w Polsce. Do udziału w wolontariacie zachęcają… sami beneficjenci, a w osiąganiu celów ogólnopolskiej kampanii ma pomóc m.in. współpraca z aplikacją TikTok oraz wdrożenie chatbota.

„Dzięki Tobie odzyskałem wiarę w ludzi” – przekonuje pan Bogusław zmagający się z niepełnosprawnością. „Dzięki Tobie uwierzyłam w siebie” – mówi Ola, podopieczna Akademii Przyszłości. Organizatorzy kampanii rekrutującej wolontariuszy oddali głos osobom, których życie zmieniło się dzięki udziałowi w obu programach społecznych, by pokazać, jak doniosła rola czeka osoby decydujące się wstąpić w szeregi Paczki lub Akademii. By w kolejnych edycjach obu programów potrzebujący mogli otrzymać właściwe wsparcie, potrzeba łącznie ponad 12 tys. wolontariuszy.

Rekrutacja wolontariuszy odbywa się na dedykowanej stronie https://www.szlachetnapaczka.pl/superw/

 Chatbot i volunteer advocacy

W kampanii rekrutacyjnej wiodącymi kanałami komunikacji w social mediach są zarówno fapage’e Paczki i Akademii oraz grupa wolontariuszy na Facebooku, jak i profile obu programów na Instagramie czy LinkedIn. Angażujące wpisy i relacje w stories powstają z wykorzystaniem user generated content oraz volunteer advocacy. Do social mediów trafiają zatem zdjęcia, cytaty i historie wolontariuszy, którzy swoimi słowami opowiadają o doświadczeniach w pracy z paczkową rodziną czy dzieckiem z Akademii Przyszłości.

Użytkownicy Facebooka mogą korzystać także z dedykowanych nakładek na zdjęcia profilowe oraz z pomocy paczkowego… chatbota. Program pomaga przejść na stronę formularza rekrutacyjnego czy znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Rozpoczynając konwersację z chatbotem, można także wypełnić krótki test ułatwiający wybór jednej z dostępnych w wolontariacie ról – Lidera odpowiadającego za przebieg programu na danym obszarze lub SuperW, czyli wolontariusza pracującego bezpośrednio z rodziną ze Szlachetnej Paczki lub dzieckiem z Akademii Przyszłości.

 
 Rekrutacja w rytmie TikTok

Szlachetna Paczka nawiązując współpracę z aplikacją społecznościową TikTok, otworzyła swój oficjalny kanał oraz zainicjowała TikTok challenge #dziękitobie. Krótkie materiały video realizowane przez wolontariuszy programu mają zachęcać społeczność TikTokerów do okazywania wzajemnej wdzięczności, otwierać na ludzi – również tych potrzebujących – i przekonywać do idei bezinteresownej pomocy. 

Na profilu Szlachetnej Paczki na TikToku można znaleźć materiały przedstawiające kulisy pracy w programie, poznać największe korzyści z wolontariatu czy po prostu – poznać przedstawicieli ogólnopolskiej drużyny Paczki. Kreatywne filmiki mają promować dobre postawy, otwartość na innych, ale także – zachęcać do wstąpienia w szeregi najradośniejszej grupy ludzi w Polsce.

W ramach współpracy z TikTok Szlachetna Paczka otrzymuje wsparcie promocyjne oraz merytoryczne w formie szkoleń i warsztatów. Zaangażowanie w akcję planują topowi polscy influencerzy i ambasadorzy Szlachetnej Paczki. Swoje materiały nagrali już m.in. Matteo Brunetti, Wit Kasperek czy Jędrzej Taranek.

Poznaj oficjalny kanał Szlachetnej Paczki na TikToku: TikTok Szlachetna Paczka.

Narzędzie rekrutacyjne i system wdrożeń online

Głównym kanałem komunikacji i równocześnie narzędziem służącym do rekrutacji wolontariuszy obu programów jest dedykowana strona internetowa https://www.szlachetnapaczka.pl/superw/. Zainteresowani mogą zapoznać się na niej ze wszystkimi szczegółami dotyczącymi poszczególnych ról w wolontariacie oraz zgłosić chęć udziału w wybranym programie, wypełniając krótki formularz. Każda zgłoszona osoba odbywa rozmowę telefoniczną lub online z lokalnym koordynatorem Paczki czy Akademii oraz odbywa szkolenie wdrożeniowe.

W trakcie tegorocznej kampanii wszystkie szkolenia i wdrożenia przyszłych wolontariuszy obu programów odbywają się online. Kandydaci pod okiem doświadczonych trenerów uczą się komunikacji i pracy w zespole oraz zyskują profesjonalne przygotowanie do roli Lidera czy SuperW.

„Dzięki Tobie” już po raz drugi

W ramach promocji na terenie całego kraju dystrybuowane są plakaty i ulotki informujące o wolontariacie. Key visual kampanii kontynuujący zeszłoroczną komunikację w duchu “Dzięki Tobie” powstał z udziałem beneficjentów Paczki i Akademii, którzy otrzymali wsparcie w poprzednich edycjach programów.

Dzięki efektywnym działaniom promocyjnym w zeszłym roku kampania rekrutacyjna “Dzięki Tobie” odbiła się szerokim echem w mediach tradycyjnych i społecznościowych. W okresie od czerwca do października 2019 roku, kiedy to trwała kampania, w mediach tradycyjnych pojawiło się ponad 2 300 publikacji na temat Szlachetnej Paczki, które łącznie wygenerowały dotarcie na poziomie niemal 72 mln. o ekwiwalencie reklamowym przekraczającym 8 mln. zł. O kampanii wspominano chętnie także w social mediach – łącznie odnotowano ponad 6 tys. wzmianek. 

Również w tym roku kampania wspierana jest przez największe media w kraju. Partnerami Paczki są Onet, RMF oraz grupa TVN. Dzięki m.in. takim publikacjom informacje o wolontariacie docierają do tysięcy potencjalnych wolontariuszy w całej Polsce: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/szlachetna-paczka-jakie-kompetencje-uzyskasz-dzieki-wolontariatowi/wnpkf8m

Partnerzy

Wsparcie strategiczne działaniom Szlachetnej Paczki zapewnia Bank BNP Paribas. Partnerem strategicznym projektu Akademia Przyszłości jest TK-Maxx. Wsparcie w rekrutacji wolontariuszy umożliwia kreatywny challenge w aplikacji TikTok.

Zobacz oficjalny teaser akcji na TikToku: https://vm.tiktok.com/JeWnRSH/. Wejdź na https://www.szlachetnapaczka.pl/superw/ i dowiedz się więcej o wolontariacie w Szlachetnej Paczce i Akademii Przyszłości.