Dla niektórych świat się zmienił. Szlachetna Paczka podsumowuje 21. edycję programu społecznego

Dla Szlachetnej Paczki 2021 to kolejny rekordowy rok. W Weekend Cudów pomoc trafiła do 17 010 rodzin, to o 3 tys. więcej niż w poprzedniej edycji programu. W 650 lokalizacjach w całej Polsce dla niektórych świat się zmienił. Mądra pomoc połączyła ponad 704 200 Polaków, a łączna wartość pomocy przekazanej w ramach Szlachetnej Paczki wzrosła o niemal 16 mln zł i wyniosła prawie 70 milionów złotych.


Większa skala pomocy niż w zeszłorocznej edycji to efekt większej liczby osób zaangażowanych w Paczkę. W 21. edycji programu wzięło udział niemal 13 tys. wolontariuszy oraz 528 tys. darczyńców (w roku 2020 było ich odpowiednio: ponad 11 tys. wolontariuszy oraz ponad 330 tys. darczyńców). Wzrosła także rok do roku średnia liczba osób przygotowujących Paczkę dla jednej rodziny (wzrost z 24 na 31 osób), a także średnia wartość “pojedynczej” Paczki, która w 2021 r wyniosła 4004 zł, natomiast w 2020 r. – średnio 3640 zł.

Dla niektórych…

„Nie mam się w co ubrać” „Chyba przejdę na dietę 1000 kalorii” „Piątek, piąteczek, piątunio”. Lubimy sobie ponarzekać. Powiedzieć coś na wyrost, zażartować z sytuacji, w której się znaleźliśmy, potraktować ją z przymrużeniem oka. Tymczasem dla niektórych te hasła-memy to smutny opis codzienności. Piątek to dzień jak co dzień, bo nie mogą odpocząć. Dieta 1000 kalorii to konieczność –nie wybór. Stare ubrania – zawstydzający fakt – tłumaczy Konrad Kruczkowski, Dyrektor ds. Komunikacji w Stowarzyszeniu WIOSNA, które odpowiada za organizację Paczki.

Platformą komunikacyjną łączącą hasła tegorocznej kampanii było sformułowanie „Dla niektórych”. Pusta szafa, lodówka czy brak nawet chwili wytchnienia od trudów codzienności – dla niektórych to prawda. Warto im pomóc.

Ideę kreatywną kampanii oparliśmy na dość powszechnym insighcie mówiącym, że pomagamy, bo inni mają po prostu trudniej i nie mogą zostać pozostawieni bez pomocy. Jej ważną częścią był kontrast. Pokazaliśmy go przez zderzenie haseł, które na co dzień często stosujemy bardzo na wyrost, z sytuacjami z życia paczkowych rodzin, dla których stanowią one po prostu realny opis codzienności. Czytając historie na szlachetnapaczka.pl, uzmysławiamy sobie, że nasza sytuacja nie jest wcale taka zła. Nadal możemy pomóc, bo rzeczy, o których niektórzy marzą, to lodówka, która nie świeci pustką, ciepły posiłek, ubranie, którego nie trzeba się wstydzić w szkole. Dla większości z nas coś oczywistego i dostępnego – mówi Katarzyna Kowalska, Menadżerka ds. Komunikacji Strategicznej.

Spot Szlachetnej Paczki

Spot pokazał znany nam wszystkim, przyjemny piątkowy wieczór. Kamera podąża za grupą osób przygotowujących się do wieczornego wyjścia, żeby w końcu przeniknąć przez wizjer sąsiadujących drzwi. Tam mama, która opiekuje się dorastającym synem z niepełnosprawnością. Materiał uświadamia, że tuż za ścianą mogą mieszkać osoby w potrzebie – mijamy ich na klatkach schodowych, wyprzedamy na ulicach. Nie wiemy, z czym się borykają. Paczka uwrażliwia na innych i łączy ludzi, którzy funkcjonują często obok siebie, ale w dwóch różnych światach. Bez Szlachetnej Paczki wiele historii – często skrajnej – biedy wciąż pozostawałoby w ukryciu. Program umożliwia odnajdywanie najbardziej potrzebujących i daje każdemu z nas szansę na niesienie im mądrej pomocy.


Koncept kreatywny kampanii powstał we współpracy z agencją Hand Made, autorką scenariusza spotu jest Dominika Janiszewska. Spot w reżyserii Tomasza Chrapusty wyprodukował ISTV. Materiał można było zobaczyć w przestrzeni digital oraz na antenach TVP, TVN i TVN24. Stacje telewizyjne emitowały spot pro-bono.

Zobacz spot 21. Kampanii Szlachetnej Paczki:

Bieda – portret własny

We wtorek 23 listopada Szlachetna Paczka opublikowała coroczny element komunikacji jakim jest Raportu o Biedzie. W publikacji, oprócz poruszających historii i danych, znalazły się także wnioski ze specjalnego badania „Portret Biedy. Jak Polacy postrzegają problem ubóstwa” przeprowadzonego przez Szlachetną Paczkę. Zapytano Polaków o to, jak postrzegają problem ubóstwa: jak wyobrażają sobie tych, którzy go doświadczają, jaka jest według nich skala tego zjawiska i jak powinno się na nie reagować


Poniżej granicy skrajnego ubóstwa żyje ponad 2 mln Polaków. Tymczasem z badań Szlachetnej Paczki wynika, że jedna trzecia z nas nie zna nikogo, kto żyje w biedzie. Równocześnie aż 85% z nas uważa, że w biedę może wpaść każdy. A gdy już się to stanie, że bardzo ciężko się z niej wydostać.


Badanie Szlachetnej Paczki obnażyło wciąż żywe stereotypy na temat osób żyjących w ubóstwie. Biedny to dla nas najczęściej ktoś głodny, chory i bezdomny. Jak taki się stał? Z powodu choroby (63% wskazań), nadużywania alkoholu (58%), życiowej niezaradności (55%) albo lenistwa (51%).
Pełną treść Raportu o Biedzie 2021 r. można poznać tutaj: https://www.szlachetnapaczka.pl/raport-o-biedzie

Live is life

Otwarcie Bazy Rodzin, Weekend Cudów, konferencja z wynikami. Każde z tych ważnych wydarzeń można było oglądać na żywo w kanałach własnych Szlachetnej Paczki, a niektóre także na stronie głównej Onet.pl oraz rmf24.pl.


Bez pomocy mediów docieranie z informacją o ich zaangażowaniu w tegoroczną edycję Paczki nie byłoby możliwe. Kolejny rok Paczkę wspierały media partnerskie: TVN, Onet, RMF FM oraz inne media ogólnopolskie i lokalne. Jak co roku Szlachetna Paczka mogła liczyć na silną obecność w mediach publicznych: na antenach TVP i Polskiego Radia. Podczas kampanii o Szlachetnej Paczce pojawiło się 16 596 medialnych wzmianek (TV, prasa, radio, portale, vortale) o łącznym dotarciu bliskim 335 mln (zakres dat: 10.11-23.12).

Szerokie wsparcie

W Szlachetną Paczkę włączyli się ambasadorzy świata sportu, muzyki czy kulinariów:
Krzysztof Wielicki, Kinga Baranowska, Andrzej Bargiel i Podhalańska Grupa GOPR przygotowali Szlachetną Paczkę dla rodziny Pani Anny, jednocześnie zwracając uwagę, że prawda „ratuje człowiek, nie sprzęt” sprawdza się zarówno w górach, jak też w dobroczynności.


Iga Świątek przygotowała Szlachetną Paczkę razem ze swoim Teamem, zwracając uwagę, że dobrze mieć wokół siebie ludzi, na których można liczyć. Dla niektórych to marzenie.


Piłkarze i piłkarki z polskich reprezentacji stworzyli paczki i zachęcali, by tak jak kibice są 12. zawodnikiem sportowców, tak darczyńcy byli ważnym wsparciem dla potrzebujących rodzin.


Martyna Chomacka, Matteo Brunetti i Chef Lorek opowiadali „od kuchni” historię jednej z rodzin, zachęcając do włączenia się w pomoc i komunikując, że dla niektórych święta bez stołu zastawionego pysznymi daniami to smutna rzeczywistość.


Pectus, Magda Bereda oraz muzycy grupy Cukier przygotowali Szlachetną Paczkę dla samotnej pani Bogusławy. W materiale wideo zwrócili uwagę na problem samotności wśród osób starszych.


– Na ostatniej prostej o zaangażowanie w Szlachetną Paczkę apelowali Olimpijczycy: srebrne medalistki w sztafecie 4×400 m, rekordzistka świata we wspinaniu na czas (Aleksandra Mirosław), siatkarze oraz medaliści Igrzysk Paraolimpijskich w tenisie stołowym (Karolina Pęk) i skoku wzwyż (Maciej Lepiato).

– Tradycyjnie Szlachetną Paczkę przygotowała Para Prezydencka.
Szlachetne Paczki przygotowywali reprezentacji niemal wszystkich grup społecznych: strażacy, policjanci, wojskowi. Paczki powstawały w teatrach, szpitalach, w Kołach Gospodyń Wiejskich, w Radach Miast i sołectwach. Już miesiąc przed Otwarciem Bazy w akcję zaangażowali się gracze i branża technologiczna.

Partnerzy, na których można liczyć

Ważnym wsparciem w 2021 roku były działania realizowane z Partnerami biznesowymi.
Rok 2021 to kolejny rok udanej współpracy Szlachetnej Paczki i Banku BNP Paribas. Nasz wspólny projekt pomaga zmieniać świat na lepsze. Poza wsparciem finansowym, Bank, będący partnerem strategicznym projektu, zaprosił do działania swoich Pracowników i Klientów, którzy dają przykład, że „pomaganie jest fajne”.


W tym roku Pracownicy Banku i spółek Grupy BNP Paribas oraz Stowarzyszenia Absolwentów Programu Klasa, zaangażowali się w wolontariat pracowniczy dla Szlachetnej Paczki. W tym roku aż 133 zespoły (łącznie rekordowa liczba 2610 osób) kierowane przez liderki i liderów wolontariatu przygotowały pomoc dla 145 potrzebujących rodzin.


Wspierać Szlachetną Paczkę mogli także Klienci Banku BNP Paribas. Na stronie banku można było dokonać szybkiej wpłaty, która trafiła bezpośrednio na konto Szlachetnej Paczki. Dodatkowo, w ramach akcji specjalnej, w dniach 1.12-25.12.2021 Bank BNP Paribas dołożył po 200 zł do pierwszych 100 przelewów dziennie. Wspólnie z Klientami, którzy wzięli udział w akcji, bank przekazał Szlachetnej Paczce 516 458 zł.


Na Allegro miała miejsce akcja Szlachetny Koszyk, w ramach której klienci mogli dołączyć do swoich zakupów charytatywne cegiełki. Ufundowali ich blisko 100 000, a łączna wartość wsparcia wyniosła ponad milion zł (1 050 040 zł). Dzięki temu wsparciu Szlachetna Paczka może pracować cały rok i docierać w nowe miejsca, do których wcześniej nikt nie dotarł, pomagając na jeszcze większą skalę.


Od 12 listopada do 24 grudnia w sklepach sieci Biedronka można było kupić produkty ze świątecznej linii Magnetic, oznaczone logo Szlachetnej Paczki. Dzięki akcji, w którą zaangażowali się klienci sieci, Biedronka wsparła Szlachetną Paczkę kwotą 250 000 zł. Zebrane środki zostaną przeznaczone na organizację kolejnej edycji Paczki.


Dzięki wsparciu Partnerów Szlachetna Paczka może planować swoje przyszłe działania, rozwijać się, pracować przez cały rok i docierać do kolejnych potrzebujących zmieniając ich świat. Te współprace to też przykład wyjątkowej kooperacji opartej na wspólnych wartościach, dzięki czemu możemy wyznaczać nowe kierunki na rynku i dawać innym przykład jak pomagać mądrze – zauważa Dominika Langer-Gniłka, Dyrektorka Działu Współpracy i Rozwoju w Stowarzyszeniu WIOSNA.