2 kwietnia 2020

„Dobre Słowa” – telefon Szlachetnej Paczki, wspierający seniorów

31 lipca 2022 r. infolinia „Dobre Słowa – telefon dla seniorów” zakończyła swoje działanie.

Projekt Szlachetnej Paczki powstał wiosną 2020 roku, w odpowiedzi na izolację i samotność osób starszych spotęgowaną przez pandemię koronawirusa. Ten okres mamy już za sobą – do funkcjonowania wróciły zajęcia dla seniorów i możliwości spotkań. Dziękujemy wszystkim osobom, które były zaangażowane w projekt. Jeśli jesteś seniorem, czujesz się osamotniony i potrzebujesz wsparcia – zwróć się do wyspecjalizowanych organizacji w swojej okolicy.

Osoby starsze żyjące w biedzie wciąż mogą liczyć na wsparcie Szlachetnej Paczki – niezmienne pozostają jedną z grup, do których docieramy z pomocą.

Wraz z premierą Raportu o Samotności Szlachetna Paczka uruchamia telefon dla osób starszych. „Dobre Słowa – telefon dla seniorów” to pomoc w odpowiedzi na samotność spotęgowaną przez pandemię koronawirusa. Dzwonić można od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–12:00 oraz 17:00–19:00 pod numer 12 333 70 88

dobre-slowa-news

– Od kilku tygodni nasz świat jest inny. Zauważyliśmy problem samotności i jako Szlachetna Paczka jesteśmy od tego, żeby na problemy odpowiadać – mówi Joanna Sadzik, prezeska Stowarzyszenia WIOSNA, organizatora Szlachetnej Paczki i inicjatywy „Dobre Słowa – telefon dla seniorów”. – W szczególnej sytuacji są seniorzy, dla których wyjście do sklepu czy do lekarza było okazją do tego, żeby nawiązać relacje z innymi ludźmi. Teraz tego wszystkiego nie ma.

Realny problem, konkretna pomoc

Jak wynika z najnowszego raportu Szlachetnej Paczki co czwarty nasz sąsiad wraca do pustego mieszkania. Jednoosobowych gospodarstw jest dziś w Polsce aż pięć milionów. Przymusowa kwarantanna związana z pandemią koronawirusa pogłębia poczucie samotności, zwłaszcza u osób starszych, co przynosi dramatyczne konsekwencje – zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i kondycji fizycznej. Odpowiedzią Szlachetnej Paczki na zdiagnozowany w raporcie problem społeczny są konkretne działania wspierające seniorów, w tym uruchomienie specjalnej infolinii „Dobre Słowa”.

– Nasi wolontariusze pomagają seniorom w codziennych zakupach, w załatwieniu spraw urzędowych, odwiedzają dla nich apteki – mówi Joanna Sadzik. – Nie chcemy na tym poprzestać. Chcemy dać seniorom wsparcie emocjonalne, obecność i czas.

Zobacz pełen Raport o Samotności: www.szlachetnapaczka.pl/raport-o-samotnosci/.

Jak skorzystać z telefonu dla seniora?

Ścieżka jest prosta, a zadzwonić może każdy senior, który potrzebuje rozmowy. Telefon odbierze specjalista – psycholog lub terapeuta, z którym będzie można podzielić się swoimi przemyśleniami, trudnościami, obawami, czy po prostu – opowiedzieć, co słychać. Infolinia będzie dostępna dla seniorów każdego dnia w godzinach 10:00–12:00 oraz 17:00–19:00.

„Dobre Słowa” dotrą wszędzie tam, gdzie znajdują się osoby starsze. Przebywasz w szpitalu, domu opieki czy w czterech ścianach swojego domu? Jeżeli tylko czujesz, że chciałbyś z kimś porozmawiać lub po prostu – usłyszeć życzliwy głos drugiego człowieka, zadzwoń pod numer 12 333 70 88.

Jeśli sam nie jesteś seniorem, ale masz w bliskim otoczeniu starsze osoby – przekaż im tę informację, wydrukuj ulotkę lub plakat dostępne TUTAJ i zostaw na klatce schodowej, w sklepie, do którego chodzisz – w miejscu, gdzie może je zobaczyć senior potrzebujący wsparcia.

Zaprzyjaźnij się z wolontariuszem Paczki

Potrzebujesz dodatkowej pomocy przy zrobieniu zakupów, załatwieniu spraw urzędowych, a może szukasz osoby, która będzie utrzymywała z Tobą kontakt regularnie? Seniorów, którzy skorzystają z telefonu, Szlachetna Paczka postara się łączyć z lokalnymi wolontariuszami. Oni czekają, by móc okazać swoje wsparcie najbardziej potrzebującym.

Chcemy, żebyście nie byli sami i żebyście czuli, że jesteśmy z Wami – od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 do 12:00 i od 17:00 do 19:00, ale też później. Jeżeli będziecie chcieli z kimś porozmawiać każdego dnia, wystarczy, że nam o tym powiecie. Później to nasz wolontariusz, wolontariusz Szlachetnej Paczki, oddzwoni do Was. Być może to Wy będziecie mogli go wysłuchać, nawiązać relację, po prostu – zaprzyjaźnić się – mówi Joanna Sadzik.

Zadzwoń – czekamy właśnie na Ciebie

„Czy ktoś będzie miał czas i ochotę, żeby słuchać, co u mnie?”, „A o czym ja będę rozmawiała?” – jeżeli tylko takie myśli powstrzymują Cię przed sięgnięciem po telefon, to bez obaw. Nie potrzebujemy z góry ustalonego tematu rozmowy, nie wypytujemy o szczegóły, o których nie chcesz mówić – jesteśmy tutaj po to, żeby wspierać się wzajemnie w tym trudnym czasie, żeby być razem – pomimo przeciwności. Niech połączą nas „Dobre Słowa”.

– Wiemy, że niektórzy z Państwa czują się osamotnieni, że potrzebują wsparcia, potrzebują po prostu towarzystwa. Przez ten telefon właśnie to towarzystwo możecie znaleźć. Jesteśmy dla Was. – podkreśla Joanna Sadzik.

Akcję „Dobre Słowa – telefon dla seniorów” można również wesprzeć finansowo, a przez to pomóc tym, dla których powstała. Więcej na www.szlachetnapaczka.pl.

Drogi seniorze, czekamy właśnie na Ciebie! Zadzwoń pod numer 12 333 70 88.