2 czerwca 2025

Jak współpraca z NGO wpływa na pracowników Twojej firmy?

Premiera raportu Wolontariat, który otwiera oczy –  Fundacja Deloitte, Stowarzyszenie WIOSNA i Uniwersytet Warmińsko-Mazurski

Od niespełna 10 lat realizacja celów zrównoważonego rozwoju staje się kluczowym aspektem strategii przedsiębiorstw, które w swoich działaniach kierują się społeczną odpowiedzialnością biznesu. Sporo mówi się o współpracy z NGO i o tym, jak zaangażowanie społeczne firm wpływa na świat i społeczeństwo. A gdyby tak zmienić punkt widzenia, spojrzeć nieco bliżej i rozpocząć zmianę świata od zmiany świata…. pracowników swojej firmy?   

Pracownicy w Polsce potrzebują poczucia sensu

Z badania* przeprowadzonego przez Szlachetną Paczkę w 2024 roku wynika, że zaledwie dla 14% Polaków praca jest źródłem poczucia sensu i bycia potrzebnym dla innych. Jeszcze mniej, bo tylko 13%, wskazuje, że praca daje im przeświadczenieo robieniu czegoś ważnego. Jednym ze sposobów na zapewnianie benefitów pozapłacowych, które mogą realnie podnieść tak niskie wskaźniki, jest angażowanie pracowników we wspólne działania pomocowe. By robić to mądrze i efektywnie firmy coraz częściej nawiązują współpracę z NGO – organizacjami z trzeciego sektora, które wspierają różne obszary m.in. życia społecznego.    

W jaki sposób współpraca z NGO może sprawić, że pracownik będzie szczęśliwy i bardziej zaangażowany?

Współpraca z NGO to coś więcej niż wspieranie inicjatyw społecznych. To WSPÓLNE działanie na rzecz ważnych społecznie celów, dające poczucie sprawczości i realnego wpływu na rzeczywistość, której każdy z nas jest częścią. Odpowiedzialny biznes angażujący się w działania społeczne nie tylko wpływa na otoczenie, ale także inspiruje swoich pracowników do aktywnego udziału w zmianach. Takie zaangażowanie kształtuje ich sposób postrzegania świata, rozwija wrażliwość społeczną i wzmacnia więź z miejscem pracy. Dzięki temu organizacja nie tylko buduje lepsze relacje ze społecznością, ale również pozytywnie oddziałuje na swoją kadrę. Pracownicy stają się bardziej zaangażowani, świadomi i zmotywowani do działania na rzecz dobra wspólnego.  

Kilka korzyści, jakie pracownicy mogą czerpać ze współpracy firmy z organizacją pozarządową

1. Wzrost motywacji, satysfakcji i zaangażowania pracowników 

Współpraca z NGO pozwala pracownikom angażować się w działania społeczne, a przy tym rozwijać nowe umiejętności. Świadomość przyczyniania się do zmiany i poprawy stanu drugiego człowieka zwiększa motywację do działania, z kolei wiedza, że firma również angażuje się w działania pomocowe, buduje w pracowniku poczucie lojalności i jeszcze większej przynależności do przedsiębiorstwa.  

    2. Rozwój kompetencji i umiejętności miękkich 

      Inicjatywy społeczne, w tym również wolontariat, rozwijają kluczowe kompetencje tj. przywództwo, współpraca, komunikacja czy też zarządzanie projektami, co przekłada się na wzrost efektywności pracowników podczas realizowanych zadań. 

      3. Wzmocnienie relacji zespołowych 

        Współpraca z NGO sprzyja integracji zespołu, poprawia komunikację oraz współpracę między pracownikami. Idealnym przykładem takiej współpracy jest Wolontariat Pracowniczy ze Szlachetną Paczką, który nie tylko integruje pracowników, ale i jednoczy ich we wspólnym celu – pomocy potrzebującej Rodzinie. Jak wolontariat wpływa na pracowników? Czym dokładnie jest?  (TUTAJ dowiesz się więcej)  

        4. Zwiększenie świadomości społecznej

          Współpraca z NGO uwrażliwia pracowników na problemy społeczne, zmieniając ich sposób postrzegania świata i skłaniając do odpowiedzialnych i etycznych działań w pracy i poza nią. 

          Warto tutaj również zwrócić uwagę na finalny efekt wspomnianej współpracy. Wyższy poziom zaangażowania pracowników prowadzi do zwiększenia ich efektywności, stabilności zatrudnienia oraz sprzyja budowaniu silnego zespołu pracowników, co w dużej mierze wpływa na sukces firmy.  

          Jednak… czy pomaganie i angażowanie się w inicjatywy społeczne naprawdę nas uszczęśliwia, motywuje i angażuje do działania? A może jest tak, że to szczęśliwi ludzie chętniej pomagają?  

          Odpowiedzi na te pytania należy szukać w raporcie pt. Wolontariat, który otwiera oczy. Z raportu przygotowanego przez Fundację Deloitte, we współpracy z NGO, jakim jest Stowarzyszenie WIOSNA (organizator Szlachetnej Paczki) i Katedrą Psychologii Klinicznej, Rozwoju i Edukacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, dowiadujemy się m.in.  

          Pobierz pełną wersję Raportu

          *Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1082 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. 

          Termin realizacji: 30 sierpnia – 2 września 2024. Metoda: CAWI. 

          To warto zobaczyć! Przykłady współpracy firm z NGO

          Efekty wolontariatu w miejscu pracy (Bank BNP Paribas)

          Szlachetna Paczka – wolontariat w Allegro