23 września 2025

Razem możemy zdecydowanie więcej – dołącz do wolontariatu pracowniczego w Szlachetnej Paczce

„Co dobrego u ciebie w firmie?” – to najlepsze pytanie, jakie można zadać na spotkaniu z pracownikami i szefami przedsiębiorstw. W ten sposób Stowarzyszenie WIOSNA zaprasza do rozmowy o wolontariacie pracowniczym Szlachetnej Paczki. Taki wolontariat to propozycja dla tych, którym zależy na efektywnych i łatwych we wdrożeniu elementach strategii ESG. Paczka umożliwia i ułatwia czynienie dobra – także w biznesie. Łączy setki pracowników z potrzebującymi pomocy rodzinami.

Wspólne pomaganie może połączyć pracowników na wszystkich szczeblach: specjalistów, menadżerów, prezesów. Wspólne spisywanie potrzeb wybranej rodziny, następnie zakupy i na końcu pakowanie. To nie tylko poświęcony czas, czyli realne zaangażowanie w wolontariat, ale też świetna okazja do integracji dla pracowników w okresie okołoświątecznym – podkreśla Konrad Kruczkowski, wiceprezes Stowarzyszenia WIOSNA, które organizuje Szlachetną Paczkę.

Szlachetna Paczka przygotowała autorski model wolontariatu pracowniczego, który można efektywnie i łatwo wdrożyć w każdej firmie. W tym modelu to pracownicy firmy są wolontariuszami. Ich działanie społeczne polega na wybraniu rodziny lub rodzin z internetowej bazy Szlachetnej Paczki, a następnie zorganizowaniu dla nich „mądrej pomocy”, czyli paczek z rzeczami, które odpowiadają na realne potrzeby wybranych osób. Na każdym etapie wdrażania wolontariatu pracowniczego firma otrzyma wsparcie od ekspertów Szlachetnej Paczki.

Co dobrego u Ciebie w firmie? Zobacz spot promujący wolontariat pracowniczy ze Szlachetną Paczką

Jak pokazują badania Szlachetna Paczka to rozpoznawalna marka, ciesząca się sympatią i zaufaniem Polaków. Firmy angażujące się w wolontariat pracowniczy z Paczką mogą przyczynić się do tego, by idea wprowadzania wolontariatu pracowniczego w Polsce zataczała coraz szersze kręgi. („Organizacja Szlachetna Paczka zdecydowanie budzi sympatię wśród Polaków, co potwierdza czterech na pięciu badanych (83%)” – badanie KANTAR z marca 2022 r.). W ostatniej edycji Szlachetnej Paczki wsparcie materialne, a wraz z nim radość i nadzieję na zmianę, otrzymało łącznie niemal 47 tys. osób. Aż 45% rodzin otrzymało pomoc od firm i instytucji.

Wdrożenie wolontariatu pracowniczego ze Szlachetną Paczką to także okazja do realizacji i transparentnego raportowania założonych celów ESG, co od roku 2024 r. jest obowiązkowe dla dużych firm. Z czasem obowiązek obejmie także mniejsze przedsiębiorstwa. Wolontariat pracowniczy Szlachetnej Paczki to realna pomoc, którą potwierdzają konkretne dane. To liczba osób w potrzebie, których życie zmienia się na dobre dzięki pomocy przygotowanej przez firmy, to liczba pracowników biorących udział w inicjatywie, a także suma godzin pracy zaangażowanych pracowników, wartość przekazanej pomocy, liczba przekazanych paczek. Tego typu dane łatwo uwzględnić w raportach ESG.

Współpraca ze Szlachetną Paczką to także doskonały sposób na wypełnianie Celów Zrównoważonego Rozwoju Agendy ONZ (cel nr 1 i 10, czyli eliminacja ubóstwa oraz zmniejszenie nierówności).

Bank BNP Paribas – case study wolontariatu pracowniczego z Paczką

Przykładem współpracy ze Szlachetną Paczką w ramach wolontariatu pracowniczego jest Bank BNP Paribas, który już od siedmiu lat angażuje swoich pracowników w działania pomocowe.
– Dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem WIOSNA uzyskujemy wspaniałą symbiozę tego, co chcemy osiągnąć jako organizacja i tego, czego potrzebują nasi pracownicy. A przede wszystkim – wspieramy potrzebujących. Poprzez te działania łączymy trzy wątki: cel organizacji, działania pracowników i cel społeczny. Wolontariat to troska o nasze otoczenie i realne wsparcie. Wolontariat daje poczucie sensu i sprawczości. Wszyscy tego potrzebujemy – zapewnia Małgorzata Dąbrowska, wiceprezeska zarządu Banku BNP Paribas.
Tylko w ostatnią edycję Szlachetnej Paczki zaangażowało się aż 2740 pracowników banku i spółek Grupy BNP Paribas. Zorganizowali oni w swoich strukturach zespoły, w ramach których: wybierali rodziny, tworzyli listy zakupów, rozdzielali zadania, dowozili paczki do magazynów Szlachetnej Paczki. W ramach pracy wolontaryjnej przygotowali paczki ze spersonalizowaną pomocą dla 157 rodzin. Swoim działaniem inspirowali wiele firm do pomagania w ramach Szlachetnej Paczki.

– Wolontariat rozpoczął się od inicjatywy pracowników i pracowniczek, którzy angażowali się w projekt prywatnie. Chęć wsparcia i wielkie serca sprawiły, że skala działań cały czas się zwiększała. To było super. Chcieliśmy więcej! Zaczęliśmy angażować swoje koleżanki i kolegów z banku, żeby razem robić dobre rzeczy – podsumowuje Joanna Kula, ekspertka ds. projektów społecznych w Fundacji BNP Paribas.

Jeżeli chcesz wypróbować wolontariat pracowniczy ze Szlachetną Paczką w swojej firmie, skontaktuj się z organizatorami za pomocą adresu: [email protected]. W odpowiedzi eksperci z programu społecznego zapewnią doradztwo i wsparcie na wszystkich etapach: od analizy potrzeb, przez dobór narzędzi komunikacyjnych, aż po podsumowanie i podziękowanie.