Poradnik Darczyńcy Szlachetnej Paczki
Niezależnie, czy przygotowujesz Szlachetną Paczkę po raz pierwszy, czy robisz to kolejny raz - znajdziesz tu odpowiedzi na najczęstsze pytania i praktyczne wskazówki.
Dziękujemy, że chcesz pomagać najbardziej potrzebującym.
Wybierz etap przygotowania Paczki
Przed wyborem Rodziny
Kiedy mogę wybrać Rodzinę ze Szlachetnej Paczki?
Rodzinę możesz wybrać od 15 listopada 2025 r. Od tego dnia, codziennie na naszej stronie www.szlachetnapaczka.pl pojawiać się będą kolejne historie Rodzin w trudnej sytuacji, do której dotarli nasi Wolontariusze w tej edycji.
Ważne, żeby wszystkie Rodziny zostały wybrane z takim wyprzedzeniem, aby Darczyńcy i Darczyńczynie mieli czas na przygotowanie paczek na Weekend Cudów (13-14 grudnia 2025 r.).
Ostatnie spotkania Wolontariuszy i Wolontariuszek z Rodzinami mają miejsce nawet na początku grudnia, dlatego zachęcamy do regularnego sprawdzania, czy nie pojawiła się kolejna Rodzina, która czeka na swojego Darczyńcę lub Darczyńczynię.
Jeżeli na stronie nie zobaczysz żadnej Rodziny w wybranej przez Ciebie lokalizacji – poszukaj w innych, do których możesz dojechać i dostarczyć pomoc.
Czy mogę przygotować pomoc, jeśli nie mieszkam w Polsce?
Tak, możesz to zrobić. Pamiętaj jednak, że to Ty jako Darczyńca, Darczyńczyni jesteś odpowiedzialny, odpowiedzialna za dostarczenie paczki do magazynu Szlachetnej Paczki w czasie Weekendu Cudów, czyli 13-14 grudnia 2025 r. przypisanego do wybranej przez Ciebie Rodziny.
Być może Twoja rodzina lub znajomi z Polski będą mogli wesprzeć Cię w zakupach, pakowaniu paczek i przewiezieniu ich do magazynu? Jeśli nie jest to możliwe, zadbaj o wysyłkę kurierską na adres ustalony z Wolontariuszem, Wolontariuszką.
Jak zorganizować Szlachetną Paczkę w firmie?
Przygotowanie paczki w grupie zdecydowanie ułatwia zadanie.
- Razem ze współpracownikami wybierzcie Rodzinę, której pomożecie. Poinformujcie innych o tym, że przygotowujecie paczkę, zaproście do pomocy.
- Zapoznajcie się z listą potrzeb wybranej przez Was Rodziny. Otrzymacie ją w mailu potwierdzającym wybór Rodziny.
- Przygotujcie listę zakupów, podzielcie ją między działy/pracowników. Możecie zrobić listę np. w excelu, aby każdy pracownik mógł zadeklarować zakup konkretnych produktów. Przy zakupach uwzględnijcie liczbę członków Rodziny – np. dla wielodzietnej Rodziny kupcie zgrzewkę mąki zamiast 1 kilograma.
- Pamiętajcie o spełnieniu 3 głównych potrzeb Rodziny – są wskazane w opisie.
- Jeśli Rodzina ma dużą potrzebę np. węgiel / pralkę / lodówkę możecie zorganizować zbiórkę pieniężną wewnątrz Waszej firmy.
- Zakupy zrobione? Czas na wspólne pakowanie. Spróbujcie zrobić to razem – to świetny sposób na integrację zespołu.
- Dla Rodziny pomoc od Was to prezent – jeśli to możliwe opakujcie paczki ozdobnym papierem.
- Ustalcie, kto dostarczy paczki do magazynu. Jego adres znajdziecie w mailu, który otrzymaliście po dokonaniu wyboru Rodziny.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o przygotowaniu paczki w firmie, wejdź na stronę: Paczka w paczce lub/i pobierz checklistę przydatną podczas przygotowywania paczki: checklista.
Jak zorganizować Szlachetną Paczkę w szkole?
Szlachetna Paczka w szkole, to świetna lekcja wrażliwości, współpracy i pomagania. Jak to zrobić?
- Wybierzcie Rodzinę, dla której przygotujecie pomoc. Jej wybór na naszej stronie niech będzie zadaniem pełnoletniej osoby, która z ramienia szkoły będzie nadzorowała przygotowanie przez Was paczki.
- Każdej klasie, która chce się zaangażować, przydzielcie odpowiedzialność za konkretne potrzeby z listy.
- Zastanówcie się nad zbiórką pieniężną – w razie większych potrzeb, takich jak opał, lodówka czy pralka, łatwiej będzie Wam sfinansować zakup, działając razem.
- Ustalcie i oznaczcie miejsce w szkole, do którego dzieci i nauczyciele będą przynosić przypisane produkty.
- Wybierzcie osoby, które będą odpowiedzialne za kontakt z Wolontariuszem, Wolontariuszką, za zapakowanie paczek oraz przywiezienie paczki do magazynu w Weekend Cudów.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o przygotowaniu paczki w szkole, wejdź na stronę: Paczka w paczce.
Gdzie znajdę informacje pomocne przy organizowaniu Paczki?
Wszelkie informacje i wsparcie dotyczące organizacji Paczki znajdziesz na naszej stronie internetowej. Znajdziesz tu poradniki, przydatne materiały i odpowiedzi na najważniejsze pytania.
Pomocy przede wszystkim udzieli Ci Wolontariusz, Wolontariuszka, który, która jest przypisany, przypisana do wybranej przez Ciebie Rodziny. Numer telefonu znajdziesz w mailu potwierdzającym wybór Rodziny. Możesz się do niego, niej zwracać z wszystkimi wątpliwościami dotyczącymi produktów, które znalazły się na liście potrzeb Rodziny, kompletowania paczki, sposobu i terminu dostarczenia paczki.
Pomoc uzyskasz również dzwoniąc na naszą infolinię – Infolinia Szlachetnej Paczki (+48) 12 333 78 00, która jest czynna przez 7 dni w tygodniu w godzinach 10:00-18:00.
Wybór Rodziny
Jak wybrać Rodzinę ze Szlachetnej Paczki?
Rodzinę możesz wybrać na naszej stronie: https://www.szlachetnapaczka.pl/wybor-rodziny
W pierwszym kroku wybierz województwo, a następnie działaj zgodnie z podanymi instrukcjami. W przypadku wątpliwości zapraszamy Cię do kontaktu z naszą Infolinią, dzwoniąc na numer +48 12 333 78 00, która czynna jest przez 7 dni w tygodniu w godz. 10:00-18:00.
Czy mogę wybrać Rodzinę z innego miasta niż to, w którym mieszkam?
Tak, możesz to zrobić. Pamiętaj jednak, że to Ty jesteś odpowiedzialny, odpowiedzialna za dostarczenie paczki do magazynu do którego przypisana jest wybrana Rodzina. Adres magazynu znajdziesz na profilu Rodziny na stronie Paczki.
Jeżeli możesz zapewnić dowiezienie paczki ze swojego miejsca zamieszkania, siedziby firmy czy szkoły (np. osobiście albo za pośrednictwem kuriera) do magazynu, możesz wybrać Rodzinę z innej miejscowości niż Twoja.
Chcę wybrać Rodzinę, ale nie widzę Rodzin potrzebujących z mojej okolicy, co zrobić?
Wolontariusze i Wolontariuszki spotykają się z Rodzinami jeszcze w pierwszych dniach grudnia. To znaczy, że aż do Weekendu Cudów (13-14 grudnia) na naszej stronie mogą pojawiać się kolejne historie Rodzin w potrzebie, być może również z Twojej okolicy. Sprawdzaj to regularnie.
Jeśli masz możliwość dowiezienia paczki dla Rodziny, np. do magazynu w sąsiednim mieście lub województwie – poszukaj potrzebujących Rodzin w innych lokalizacjach dostępnych na naszej stronie internetowej.
Czy muszę spełnić wszystkie potrzeby Rodziny?
W paczce powinny znaleźć się rzeczy z listy potrzeb umieszczonej w historii Rodziny. Ważne jest, abyś zrealizowała lub zrealizował potrzeby wskazane jako kluczowe.
Dla Rodziny Szlachetna Paczka to nie tylko pomoc, ale także prezent. Jeśli możesz, zatroszcz się o spełnienie pozostałych potrzeb, w tym zakup „szczególnych upominków” – drobiazgów, o których marzą członkowie Rodziny. Mogą one ich szczególnie ucieszyć.
Nie dotarł do mnie e-mail potwierdzający wybór Rodziny. Co zrobić?
Jeśli podałeś, podałaś poprawny adres e-mail, upewnij się, że wiadomość e-mail od Szlachetnej Paczki (z domeny @szlachetnapaczka.pl) nie trafiła do folderu SPAM/Oferty/Powiadomienia na Twojej skrzynce mailowej.
Jeżeli nadal nie znajdujesz potwierdzenia, napisz na adres: [email protected] lub zadzwoń na naszą Infolinię: +48 12 333 78 00, która dostępna jest przez 7 dni w tygodniu w godzinach 10:00-18:00.
Nasz zespół sprawdzi, czy na pewno poprawnie wybrałeś, wybrałaś Rodzinę i przekaże Ci dalsze wskazówki.
Nie mogę przejść całego procesu wyboru Rodziny, co zrobić?
Najpierw spróbuj wybrać Rodzinę, wchodząc na naszą stronę poprzez inną przeglądarkę internetową. Pomocne może okazać się także wyczyszczenie plików Cookie (tzw. ciasteczek) z pamięci podręcznej przeglądarki. To zwykle pomaga.
Jeżeli nadal będzie występował problem, napisz do nas na adres: [email protected] lub zadzwoń na naszą infolinię: +48 12 333 78 00. Wspólnie poszukamy rozwiązania.
Przygotowanie Szlachetnej Paczki
Jak przygotować paczkę?
- Najpierw wybierz Rodzinę, której chcesz pomóc. Możesz to zrobić tutaj: https://www.szlachetnapaczka.pl/wybor-rodziny
- Następnie zbierz osoby, z którymi przygotujesz paczkę. Mogą to być np. Twoi przyjaciele, rodzina czy współpracownicy.
- W przeciągu 3 dni od wyboru Rodziny skontaktuje się z Tobą Wolontariusz albo Wolontariuszka opiekująca się wybraną przez Ciebie Rodziną. Odpowie na Twoje pytania i wątpliwości. Kontakt do niego, niej znajdziesz też w wiadomości e-mail potwierdzającej wybór Rodziny.
- Przygotuj listę zakupów. Możesz ją opracować na podstawie potrzeb, które znajdziesz na profilu wybranej Rodziny, na stronie Szlachetnej Paczki. Możesz zrobić listę np. w Excelu, aby każdy zaangażowany i każda zaangażowana mogli zadeklarować zakup konkretnych produktów. Przy zakupach uwzględnij liczbę członków Rodziny – np. dla wielodzietnej Rodziny kup zgrzewkę mąki zamiast 1 kilograma. Możesz wykorzystać tabelę w Excelu. Przygotowując Paczkę dla wybranej Rodziny, możesz dodatkowo pomagać Szlachetnej Paczce. Kupuj online, korzystając z platformy zakupowej Allegro, a w sklepach Biedronka wybierz oznaczone produkty.
- Pamiętaj o spełnieniu trzech głównych potrzeb – to niezbędne minimum przy realizacji pomocy dla wybranej Rodziny. Potrzeby te wskazane są w opisie.
- Masz za sobą zakupy? Czas na pakowanie. Obok mocnych kartonów i taśmy klejącej przyda się też papier ozdobny. Dla Rodziny pomoc od Ciebie to prezent, więc zadbaj by był piękny, by cała paczka wyglądała odświętnie.
- Dostarcz paczki do magazynu. Jego adres znajdziesz w e-mailu, który otrzymałeś, otrzymałaś po dokonaniu wyboru Rodziny ze strony Szlachetnej Paczki. W razie trudności lub wątpliwości koniecznie skontaktuj się z Wolontariuszem lub Wolontariuszką.
Czy mogę przekazać Rodzinie pieniądze?
Nie, nie dołączaj do paczek pieniędzy. Rodzina w rozmowie z Wolontariuszem, Wolontariuszką, wymienia szczegółowo artykuły, produkty, rzeczy, których w danym momencie potrzebuje.
Jeśli spełnisz wskazane potrzeby, Rodzina otrzyma od Ciebie ogromne wsparcie. Nie będzie musiała ich kupować przez jakiś czas, a więc będzie mogła zaoszczędzić pieniądze na inne wydatki.
Jak dostarczyć ciężkie lub wielkogabarytowe produkty (np. węgiel, sprzęt AGD, butla gazowa)?
Ze względu na ochronę danych osobowych Wolontariusz, Wolontariuszka nie może przekazać Ci adresu zamieszkania czy numeru telefonu Rodziny. Wiemy, że w sytuacji, gdy w paczce znajdują się produkty wielkogabarytowe (np. sprzęt RTV, AGD, węgiel) jest on konieczny w celu umówienia dostawy. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka propozycji rozwiązań, z których możesz skorzystać po wcześniejszym ustaleniu tego z Wolontariuszem, Wolontariuszką:
- zamówienie sprzętu RTV, AGD, mebli, opału z opłaconą dostawą do Rodziny w miejscowości jej zamieszkania, ale to Wolontariusz, Wolontariuszka przekaże w sklepie adres dostawy,
- zamówienie w sklepie online, gdzie to Wolontariusz, Wolontariuszka dokona procesu wyboru umówionego sprzętu i w formularzu zamówienia wpisze adres dostawy, a następnie Ty opłacisz zamówienie (np. na podstawie faktury pro forma/ potwierdzenia zamówienia),
- podarowanie vouchera/ karty podarunkowej na zakup danego produktu w sklepie. Pamiętaj, aby wcześniej zweryfikować z Wolontariuszem, Wolontariuszką czy Rodzina będzie miała możliwość jego zrealizowania, tj. dojechania do sklepu i przewiezienia większych produktów lub zamówienia online
Przy zamówieniach z dostawą warto zadbać o koszt wniesienia i/lub podpięcia, np. kuchenki gazowej, aby nie zdarzyła się sytuacja, w której kurier dostarczy produkt pod blok osoby starszej i/lub z niepełnosprawnością.
Pamiętaj, że ostateczną datę transportu powinieneś, powinnaś ustalić z Wolontariuszem, Wolontariuszką.
Jak mogę w prosty sposób skompletować wszystkie produkty do Paczki?
Jeśli na liście potrzeb Rodziny znajduje się trwała żywność, produkty higieniczne, sprzęty gospodarstwa domowego, czy odzież, możesz je kupić w najbliższym sklepie. Możesz skorzystać z możliwości zakupienia produktów dla Rodziny online, z dostawą do domu. Dobrym rozwiązaniem może być także kupno voucheru, który Rodzina będzie mogła zrealizować w późniejszym czasie.
Czy mogę dołączyć do paczki bony podarunkowe do sklepu (np. obuwniczego)?
Tak, ale prosimy, aby wcześniej skonsultować to z Wolontariuszem, Wolontariuszką Rodziny
Warto dowiedzieć się, czy Rodzina będzie miała możliwość wykorzystania tych bonów: np. czy w jej okolicy jest odpowiedni sklep, a także czy będzie miała jak do niego dotrzeć. Pamiętaj, aby dostosować kwotę do wykorzystania na bonie, do potrzeb Rodziny.
Co powinno znaleźć się w paczce?
W paczce koniecznie muszą się znaleźć przedmioty, które Rodzina określiła jako najważniejsze potrzeby. Zachęcamy jednak, by w przygotowanie pomocy włączyć przyjaciół, rodzinę, współpracowników. W poprzedniej edycji jedną Paczkę przygotowywało średnio aż 31 osób. Razem możecie zrealizować również pozostałe potrzeby wskazane przez Rodzinę.
Zdarza się, że potrzeby Rodziny są nietypowe, takie jak: wizyta u dentysty, aparat słuchowy czy okulary. Zanim przystąpisz do realizacji tych potrzeb – skonsultuj się z Wolontariuszem lub Wolontariuszką.
Czy mogę oddać Rodzinie używane rzeczy (ubrania, ale też meble czy RTV/AGD)?
Prosimy – nie traktuj przygotowania Paczki jako sposobu na pozbycie się z domu zalegających mebli, sprzętu czy ubrań.
Jeśli w Paczce pojawiają się rzeczy używane – muszą być one w bardzo dobrym stanie. Paczka dla Rodziny to nie tylko pomoc materialna, ale i informacja, że jest dla kogoś ważna, że kogoś obchodzi jej los. Takiej informacji nie niosą za sobą zużyte meble czy karton ubrań sprzed dekady.
Jeśli chcesz podarować coś od siebie, wybierz Rodzinę jako Darczyńca i weź odpowiedzialność za zorganizowanie całej paczki dla danej Rodziny lub dołącz do innej grupy przygotowującej paczkę.
Możesz także dołączyć do grupy Darczyńców na Facebooku i zaoferować konkretny przedmiot. W ramach Szlachetnej Paczki nie prowadzimy zbiórki darów – jest to związane m.in. z brakiem przestrzeni magazynowych na ich przechowywanie.
Czy muszę kupić wszystkie produkty znajdujące się na liście potrzeb Rodziny?
Dokonując wyboru Rodziny na naszej stronie internetowej stajesz się jedynym Darczyńcą, Darczyńczynią dla Rodziny. Oznacza to, że decydujesz się na zrealizowanie co najmniej 3 kluczowych potrzeb, które Rodzina wskazała jako kluczowe. Są one wyszczególnione podczas wyboru Rodziny i na końcu jej opisu. Zachęcamy do spełnienia, na tyle, na ile to możliwe, też pozostałych potrzeb z listy, włączając w to „szczególne upominki” czyli drobiazgi, które mogą sprawić szczególną radość członkom i członkiniom Rodziny.
Niedziela 14 grudnia jest niedzielą handlową, dzięki czemu Paczkę możesz skompletować nawet na ostatnią chwilę.
Paczkowe Rodziny w większości potrzebują naprawdę podstawowych artykułów, takich jak trwała żywność czy środki czystości. Te artykuły można łatwo zakupić w lokalnym sklepie lub zamówić online z dostawą do domu, co ułatwia przygotowanie Paczki nawet na ostatnią chwilę, zwłaszcza podczas Weekendu Cudów.
Nie jestem w stanie zakupić 3 najważniejszych dla Rodziny rzeczy, co zrobić?
Zapytaj swoich przyjaciół, rodzinę, znajomych, współpracowników czy nie zechcieliby Ci pomóc w przygotowaniu Paczki.
Jeśli jednak nie uda Ci się zapewnić Rodzinie najpotrzebniejszych produktów, skontaktuj się jak najszybciej z Wolontariuszem, Wolontariuszką w tej sprawie.
Możesz zrezygnować z przygotowania Paczki dla tej Rodziny i wybrać inną, która ma mniejsze potrzeby.
Pamiętaj, postaraj się aby zrobić to najszybciej, jak to będzie możliwe. Dzięki temu Rodzina będzie miała większe szanse, aby ktoś ponownie ją wybrał na stronie Paczki. O swojej decyzji poinformuj Wolontariusza, do którego kontakt otrzymałaś, otrzymałeś w mailu po wyborze Rodziny lub zadzwoń na naszą Infolinię pod nr telefonu +48 12 333 78 00.
Jak zapakować i oznaczyć paczki dla Rodziny?
Oto kilka najważniejszych zasad:
- Produkty dla Rodziny zapakuj w solidne kartonowe albo plastikowe pudełka. Możesz je kupić w większości sklepów, ale możesz też zapytać w miejscu gdzie na co dzień robisz zakupy, w supermarkecie, w galerii – być może podzielą się zbędnymi pudłami. Najlepiej, aby kartony nie były zbyt ciężkie, możliwe do przeniesienia przez dorosłego człowieka.
- Na każde z pudełek naklej kartkę z kodem Rodziny. Znajdziesz go w mailu, który otrzymałeś lub otrzymałaś po wyborze Rodziny. Dzięki temu oznaczeniu paczki w komplecie trafią do wybranej przez Ciebie Rodziny. (Jeśli masz np. 12 paczek to pod kodem rodziny napisz odpowiednio numer danej paczki: 1/12, 2/12, 3/12 itd.).
- Zachęcamy do opakowania paczek papierem świątecznym, dekoracyjnym – w końcu to prawdziwy prezent!
- Pamiętaj, że paczki musisz przewieźć do naszego magazynu (adres przesłaliśmy do Ciebie w mailu po wyborze Rodziny), a stamtąd nasi Wolontariusze i Wolontariuszki zawiozą je do Rodzin.
W razie wątpliwości skontaktuj się z Wolontariuszem, Wolontariuszką opiekującym się Rodziną lub napisz na adres: [email protected].
Możesz także zadzwonić na naszą infolinię: +48 12 333 78 00, która czynna jest przez 7 dni w tygodniu w godz. 10:00-18:00.
Jak zadbać o swoje dane osobowe?
Pamiętaj! Zanim zapakujesz Szlachetną Paczkę, upewnij się, że nie ma w niej Twoich danych osobowych.
Chcąc pozostać anonimowym, anonimową dla Rodziny ważne, abyś upewnił, upewniła się, czy zapakowana paczka nie zawiera Twoich danych osobowych (np. etykieta kurierska na pudełku, w którym odebrana została przesyłka).
Jest to ważne, ponieważ zadbasz o swoją anonimowość, a Twoje dane, które umieszczane są np. na fakturach czy etykietach kurierskich nie trafią w niepowołane ręce – np. po wyrzuceniu opakowań po paczce do śmieci.
Jak przygotować Szlachetną Paczkę w większym gronie osób?
Możesz stworzyć listę zakupów, np. w excelu, a następnie udostępnić plik Współdarczyńcom, Współdarczyńczyniom, tak, aby każdy mógł, mogła edytować plik i przypisać się do konkretnych zakupów.
Zdecyduj, czy zaangażowani powinni dostarczyć zakupy do Ciebie osobiście, czy może kurierem lub czy to Ty będziesz odbierać produkty od poszczególnych osób.
Możesz także zdecydować się na stworzenie zbiórki pieniężnej – na wszystkie produkty lub na potrzeby wielkogabarytowe takie jak węgiel, lodówka czy pralka. W takim przypadku pamiętaj, aby podać Współdarczyńcom, Współdarczyńczyniom Twój numer konta albo link do zrzutki online (założonej np. na portalu zrzutka.pl) czy w formie Blika na numer telefonu. Warto zaznaczyć, aby w tytule przelewu pojawiła się informacja, że jest to wpłata na przygotowanie Szlachetnej Paczki.
Gdy zakupy będą już gotowe, możesz umówić spotkanie, na którym wspólnie zapakujecie paczki. Może to być świetny sposób na wspólne spędzenie dobrych chwil, które na długo zostaną w Waszej pamięci.
Dodatkowe informacje znajdziesz na naszej stronie: Paczka w paczce.
Jakiej pomocy udzieli mi Wolontariusz przypisany Rodzinie?
Wolontariusz, Wolontariuszka przypisany, przypisana do Rodziny jest osobą, która poznała Rodzinę osobiście i wie, z jakimi trudnościami mierzą się jej członkowie. To on, ona służy pomocą w przypadku wszelkich pytań czy wątpliwości związanych z potrzebami Rodziny i przygotowaniem Paczki. Może udzielić wskazówek dotyczących zakupów, dostarczenia paczki. To on, ona przekaże paczkę Rodzinie w Weekend Cudów. To osoba żywo zainteresowana tym, by Rodzina otrzymała mądrą pomoc.
Dostarczenie Szlachetnej Paczki
Gdzie mam zawieźć Szlachetną Paczkę?
Informacja o tym, gdzie zawieźć Paczkę znajduje się w mailu, który wysłaliśmy do Ciebie zaraz po wybraniu Rodziny.
Jeżeli nie znajdujesz tej wiadomości, prosimy, skontaktuj się z Wolontariuszem, Wolontariuszką w tej sprawie.
Możesz także zwrócić się z takim pytaniem na nasz adres mailowy: [email protected] lub zadzwonić na Infolinię: +48 12 333 78 00.
Chcę sam zawieźć Paczkę dla wybranej przeze mnie Rodziny, czy to możliwe?
Nie, nie jest to możliwe. Po przekazaniu Paczki – Wolontariusz, Wolontariuszka przygotuje i przekaże Ci mailową relację z jej wręczenia.
Ze względu na to, że w poprzednich edycjach pojawiały się sytuacje, w których kontakt był nadużywany lub wykorzystywany w nieodpowiedni sposób – chcemy ograniczyć do minimum możliwość poznania wzajemnych danych osobowych czy kontaktowych. Cały kontakt między Rodziną, a Darczyńcą, Darczyńczynią oraz przekazanie przygotowanej Paczki odbywa się poprzez Wolontariusza, Wolontariuszkę.
Jak wygląda dostarczanie Szlachetnych Paczek?
Jako Darczyńca, Darczyńczyni zobowiązujesz się, aby zawieźć przygotowaną Paczkę do przypisanego do wybranej Rodziny magazynu.
Dzień i godzinę przekazania Paczki ustalasz z Wolontariuszem lub Wolontariuszką opiekującym się Rodziną. Następnie Wolontariusze i Wolontariuszki zawiozą Paczki do wybranej przez Ciebie Rodziny.
To wszystko ma miejsce w tzw. Weekend Cudów, który w tym roku odbywa się w dniach 13-14 grudnia.
Informację o tym, gdzie znajduje się magazyn, w jakie dni i w jakich godzinach jest otwarty, znajdziesz w mailu, który wysłaliśmy do Ciebie zaraz po dokonaniu wyboru Rodziny.
Kiedy Szlachetna Paczka trafia do Rodziny?
Niedługo po dostarczeniu przez Ciebie paczek do magazynu, trafiają one do Rodziny. Wszystko odbywa się w tzw. Weekend Cudów, czyli w tym roku w dniach 13-14 grudnia 2025 r.
Wolontariusz, Wolontariuszka ustala z Rodziną moment wręczenia Paczek. Zależy nam, żeby przy przekazaniu pomocy byli obecni wszyscy członkowie i członkinie Rodziny, a późniejsza relacja z wręczenia była jak najobszerniejsza.
Nie mogę znaleźć magazynu i nie wiem, gdzie dostarczyć Szlachetną Paczkę, co zrobić?
Adres magazynu, do którego należy dostarczyć Paczkę, znajdziesz w mailu, który wysłaliśmy do Ciebie zaraz po wyborze Rodziny.
Jeśli mimo wszystko nie wiesz, jak dotrzeć do magazynu, skontaktuj się z Wolontariuszem, Wolontariuszką. W Weekend Cudów na pewno będzie w pobliżu i udzieli Ci dokładniejszych wskazówek dotyczących dojazdu.
Czy mogę Paczkę dostarczyć w późniejszym terminie?
Przynajmniej część Paczki musi zostać dostarczona Rodzinie w czasie Weekendu Cudów (13-14 grudnia 2025 r.). Jeśli w paczce powinny znaleźć się bardziej specjalistyczne lub duże przedmioty, można je dostarczyć w późniejszym terminie – po uprzednim ustaleniu i zaplanowaniu tego z Wolontariuszem przypisanym Rodzinie.
Jak jeszcze mogę pomóc?
Zachęcamy Cię do przekazania darowizny na dalsze działania Szlachetnej Paczki. Dzięki temu możemy rozwijać program oraz docierać do nowych miejsc i nowych Rodzin w potrzebie.
Po dostarczeniu Szlachetnej Paczki
Kiedy otrzymam informację jak Rodzina zareagowała na wręczenie Szlachetnej Paczki?
Wolontariusz, Wolontariuszka postara się przesłać Ci relację z wręczenia Paczki tak szybko, jak będzie to możliwe.
Prosimy o cierpliwość – przygotowanie takiej relacji wymaga czasu. Wolontariusz, Wolontariuszka ma zwykle kilka Rodzin pod swoją opieką. Pamiętajmy również, że grudzień to niezwykle intensywny miesiąc – idą święta.
Gdybyś jednak długo nie otrzymywał, otrzymywała wiadomości, napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń na naszą infolinię: +48 12 333 78 00. Sprawdzimy to.
Nie mogę skontaktować się z Wolontariuszem, co zrobić?
Jeśli brak kontaktu z Wolontariuszem lub Wolontariuszką Szlachetnej Paczki występuje przez dłuższy czas, lub jeśli będziesz miał, miała pytania, napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń na naszą Infolinię: +48 12 333 78 00.
Przekażemy Ci potrzebne wskazówki, co zrobić w takiej sytuacji.
Chcę przekazać dodatkowe produkty wybranej przeze mnie Rodzinie, jak to zrobić?
Prosimy, skontaktuj się z Wolontariuszem, Wolontariuszką. To on, ona jest łącznikiem między Tobą, a wybraną przez Ciebie Rodziną. Wolontariusz, Wolontariuszka, sprawdzi, jakie są możliwości – nie zawsze udaje się przekazać dodatkową pomoc.
Chcę odwiedzić Rodzinę, dla której przygotowałem, przygotowałam Szlachetną Paczkę, czy to możliwe?
Nie, nie jest to możliwe. Ze względu na to, że w poprzednich edycjach pojawiały się sytuacje, w których taki kontakt był nadużywany lub wykorzystywany w nieodpowiedni sposób – chcemy ograniczyć do minimum możliwość poznania wzajemnych danych osobowych czy kontaktowych. Cały kontakt między Rodziną, a Darczyńcą, Darczyńczynią odbywa się za pośrednictwem Wolontariusza lub Wolontariuszki.
Czy wartość produktów ze Szlachetnej Paczki mogę odliczyć od podatku?
Nie, nie jest to możliwe. Produkty, które przekazujesz w Paczce, są darowiznami na rzecz Rodziny, a nie Stowarzyszenia WIOSNA (organizatora Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości).
Możesz odliczyć od podatku darowizny finansowe na rzecz Stowarzyszenia WIOSNA.
Czy mogę otrzymać zaświadczenie o przygotowaniu Szlachetnej Paczki?
Jeśli nie byłeś, byłaś Wolontariuszem lub Wolontariuszką, a przygotowywałeś, przygotowywałaś Paczkę jako Darczyńca lub Darczyńczyni to nie możemy wystawić zaświadczenia o odbytym wolontariacie.
Możemy natomiast wysłać Ci dyplom dla Darczyńcy, Darczyńczyni (taki sam jaki otrzymałeś, otrzymałaś przy dostarczaniu paczki do magazynu w Weekend Cudów), lub przygotować oświadczenie o tym, że uczestniczyłeś, uczestniczyłaś w Szlachetnej Paczce jako Darczyńca, Darczyńczyni.
Jeśli chciałbyś, chciałabyś otrzymać taki dokument, napisz do nas na adres: [email protected].
Materiały do pobrania
Materiały do pobrania
Checklista kroków do wykonania
Grafiki do druku
Przykładowe komunikaty do wysłania
Lista potrzeb Rodziny w arkuszu kalkulacyjnym
Jak działa Szlachetna Paczka? - Animacja
Scenariusze lekcji (klasy 1-3; klasy 4-8; liceum/technikum)
Scenariusz zajęć dla przedszkoli i kolorowanki
Materiały do pobrania
Checklista kroków do wykonania
Lista potrzeb Rodziny w arkuszu kalkulacyjnym
Materiały graficzne
Materiały do pobrania
Checklista kroków do wykonania
Lista potrzeb Rodziny w arkuszu kalkulacyjnym
Materiały graficzne
Wesprzyj i Ty Szlachetną Paczkę
To dzięki wsparciu Dobroczyńców możemy rozwijać Paczkę i docierać z pomocą do nowych miejsc i osób w potrzebie. Dziękujemy, że jesteście z nami.
Kontakt
Zadzwoń na infolinię
do 31.10 w dni robocze
w godz. 10:00-15:00
(+48) 12 333 78 00
Jak zrobić Szlachetną Paczkę
Partnerzy dla Paczki
Sprawdź, jakie oferty wspierające Paczkę przygotowali dla swoich Klientów nasi Partnerzy