Identyfikacja zobowiązania – czym jest, kiedy wypełniamy
Zamierzasz dokonać wpłaty gotówkowej lub polecenia przelewu na rzecz właściwego urzędu skarbowego? Czytając ten artykuł zobaczysz, jak wygląda wzór formularza używanego do tego typu transferów pieniężnych. Co więcej, dowiesz się, czym jest tajemnicza pozycja 13., czyli tzw. identyfikacja zobowiązania i kiedy ją wypełniamy.
Jak wypełnić przelew do urzędu podatkowego – wzór
Wzór formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek bankowy urzędu skarbowego został określony w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 lutego 2017 r. Obejmuje on kilkanaście pól, kolejno ponumerowanych:
- Pozycje 1 i 2 – przeznaczone są na wpisanie nazwy urzędu skarbowego,
- Pozycja 3 – tutaj wpisujesz numer rachunku bankowego urzędu skarbowego. Jeśli twoje zobowiązanie dotyczy podatku: PIT, CIT lub VAT to wpłacasz go na mikrorachunek podatkowy wygenerowany dla Ciebie. Numer tego rachunku możesz sprawdzić korzystając z generatora mikrorachunku podatkowego na stronie internetowej Ministerstwa Finansów lub otrzymać go w dowolnym urzędzie skarbowym. W przypadku zapłaty innych podatków np.: karta podatkowa, PCC wpłaty dokonujesz na rachunek właściwego miejscowo urzędu skarbowego. Przed dokonaniem zapłaty najlepiej upewnij się w urzędzie na jaki rachunek bankowy powinieneś wpłacić swoje zobowiązanie.
- Pozycja 4 – tutaj powinieneś przekreślić pierwszą literę operacji, której nie dokonujesz (jeżeli dokonujesz wpłaty gotówkowej, przekreślasz “P”, a jeżeli polecenia przelewu – przekreślasz “W”),
- Pozycja 5 – tutaj cyfrowo wpisywana jest kwota, na jaką opiewa transfer pieniężny, którego zamierzasz dokonać,
- Pozycja 6 – przeznaczona jest do tego, abyś Ty jako wpłacający wpisał swój numer rachunku bankowego lub kwotę słownie w przypadku wpłaty gotówkowej,
- Pozycje 7 i 8 – stanowią miejsce na wpisanie nazwy i adresu wpłacającego,
- Pozycja 9 – służy do wpisania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP-u) lub identyfikatora uzupełniającego, takiego jak PESEL lub REGON (dotyczy to podmiotów, które nie posiadają NIP-u),
- Pozycja 10 – odnosi się do pozycji 9 – jeżeli wpisałeś tam NIP, wpisujesz tutaj “N”, jeżeli REGON – “R”, a jeżeli PESEL – “P”,
- Pozycja 11 – tutaj wpisujesz dane dotyczące okresu (jeśli chodzi o typy okresu, to właściwe skróty wyglądają następująco: R – rok, P – półrocze, K – kwartał, M – miesiąc, D – dekada, J – dzień),
- Pozycja 12 – tutaj wpisujesz symbol formularza lub płatności, np. POZDOCH w przypadku tzw. innych należności, do których należą np. mandaty i kary pieniężne,
- Pozycja 13 – to omawiana identyfikacja zobowiązania (szczegóły niżej),
- Pozycja 14 – stanowi miejsce na pieczęć, datę i podpis wpłacającego.
Identyfikacja zobowiązania
Wypełnianie pozycji 13, czyli identyfikacji zobowiązania (czasem potocznie mówi się na nią “identyfikator zobowiązania”) nie zawsze jest obowiązkowe – pole to wypełnia się jedynie wówczas, gdy obowiązek dokonania wpłaty wynika z takich tytułów, jak np. mandat, decyzja, tytuł wykonawczy lub postanowienie. Jeżeli jesteśmy zobowiązani do uzupełnienia tej pozycji, powinniśmy wpisać tutaj właściwy symbol formularza lub płatności. W przypadku zobowiązań związanych z cłami, będą to na przykład numer zgłoszenia celnego lub nazwa pliku specyfikacji. Jeżeli natomiast dokonujesz wpłaty z tytułu nałożonego na Ciebie mandatu, w pole to powinieneś wpisać numer tego mandatu.
Pole identyfikacja zobowiązania – jak wypełnić
Pozycję odnoszącą się do identyfikatora zobowiązania, tak jak i cały formularz należy wypełnić maszynowo lub ręcznie. Należy pamiętać jednak o tym, że istnieją przypadki, w których jedyną możliwą do wybrania opcją jest wypełnianie maszynowe (w przypadku ceł będzie tak przy należnościach zbiorczych związanych z plikami specyfikacji – na formularzu wpisuje się wtedy maszynowo nazwę pliku w formacie txt). Przy wypełnianiu formularza pismem ręcznym do pozycji tej można wpisać maksymalnie dwadzieścia znaków, natomiast przy wypełnianiu go pismem maszynowym – maksymalnie czterdzieści. Co do zasady, przy wypełnianiu pola “identyfikacja zobowiązania” pomija się znaki, które nie są ani cyfrą, ani literą. Warto zaznaczyć, że tak jak w przypadku całego formularza, przy wypełnianiu ręcznym należy używać długopisu w kolorze czarnym lub niebieskim i stosować tzw. pismo blokowe (duże litery, każdy znak w osobnej kratce).
Przekaż 1,5% na wybraną Organizację Pożytku Publicznego
Porządkujesz sprawy związane z podatkami? Pamiętaj, że wypełniając zeznania PIT masz prawo oddać 1,5% na rzecz wybranej Organizacji Pożytku Publicznego (OPP). Jako, że to 1,5% stanowi część podatku, który i tak obowiązany jesteś uiścić, nic Cię to nie kosztuje, a możesz tym sposobem pomóc osobom, które najbardziej tego potrzebują. Zachęcamy, abyś swoje 1,5% oddał na rzecz Stowarzyszenia WIOSNA – podmiotu, który organizuje Szlachetną Paczkę – akcję charytatywną, która w 2023 roku pomogła ponad 17000 rodzinom. Aby to zrobić, wypełniając odpowiedni formularz, wpisz w wyznaczone miejsce KRS 0000050905. Z góry dziękujemy!
To również Cię zainteresuje: