7 lutego 2023

Dobro to wynik dzielenia. Szlachetna Paczka podsumowuje 22. edycję programu

Pomoc Szlachetnej Paczki trafiła do 15,5 tys. rodzin, które poczuły się zauważone i ważne. Mądra pomoc połączyła ponad 597 tys. osób, a łączna wartość wsparcia w ramach Szlachetnej Paczki wyniosła prawie 60 milionów złotych. Za każdą prezentowaną cyfrą kryją się osobiste historie potrzebujących, wolontariuszy i darczyńców, a także przemyślana big idea kampanii i działania promocyjne. 

Dobro to wynik dzielenia – koncepcja kreatywna

Dobro to wynik dzielenia, tak brzmiało hasło promujące 22. edycję Szlachetnej Paczki. Dla potrzebujących, do których dociera Szlachetna Paczka, dzielenie się jest czymś oczywistym: to kawałek chleba, który starsza samotna pani oddaje swojemu psu; to ostatnia kurtka, którą zziębnięta matka otula dziecko; to ukochana piłka, którą chłopczyk oddaje koledze, by on też mógł się pobawić, bo jego zabawki zostały tam, gdzie teraz toczy się wojna. Nawet kiedy mamy mało, dzieląc się…, mnożymy. To najpiękniejsza forma dobra. 

„W kampanii Szlachetnej Paczki pokazaliśmy przede wszystkim tych, którzy mają mniej od nas, a mimo to, nadal potrafią się podzielić – kanapką, kubkiem herbaty, a czasem, gdy nie mają nic więcej, swoją obecnością. W Szlachetnej Paczce znamy wiele takich historii. Dzielenie się jest przecież ludzkim odruchem. Te historie często pokazywały, że nasza własna sytuacja nie jest taka zła i nadal mamy coś, czym możemy się podzielić z innymi. Żeby zareagować i pomóc, nie trzeba mieć przecież dużo. Myślę, że była to trafiona obserwacja rzeczywistości, w której w wielu z nas nastroje społeczne i prognozy gospodarcze nie napawają optymizmem” – mówi Katarzyna Kowalska odpowiedzialna za strategię komunikacji.

Spot Szlachetnej Paczki – dwa światy

Zeszłoroczny spot pokazuje rodzinny obiad w jednym z mieszkań. Kamera podąża za kilkuletnią dziewczynką, siadającą do stołu, przy którym są już rodzice i dziadkowie. Ciepłe, pełne radości i spokoju kadry, zmieniają się wraz z przeniknięciem kamery do mieszkania piętro niżej. Tam też trwa posiłek. Starsza kobieta dzieli się kawałkiem chleba ze swoim jedynym towarzyszem codzienności – psem.  

Zestawienie tych dwóch sytuacji uświadamia, że tuż obok nas mogą mieszkać osoby w potrzebie, które mimo tego, że mają niewiele, dzielą się z tymi, którzy mają jeszcze mniej. Bez Szlachetnej Paczki wiele historii – często skrajnej – biedy wciąż pozostawałoby w ukryciu. Program umożliwia odnajdywanie najbardziej potrzebujących i daje każdemu z nas szansę na niesienie im mądrej pomocy. A by pomagać – nie trzeba wiele.  

Zobacz spot 22.edycji Szlachetnej Paczki: www.youtube.com/watch?v=P2IwbTpdvQI  

Koncept kreatywny kampanii powstał we współpracy z agencją Hand Made. Spot w reżyserii Michała Bollanda wyprodukował dom produkcyjny ISTV Media. Materiał można było zobaczyć w przestrzeni internetowej: na kanałach Szlachetnej Paczki oraz stronie portalu Onet.pl. Spot emitowany był również pro bono we wszystkich stacjach należących do grupy TVN oraz w TVP.

Raport o Biedzie – coroczna publikacja

W trakcie kampanii Szlachetna Paczka opublikowała Raport o Biedzie. W raporcie, oprócz poruszających historii i danych, zawarto wnioski z badania wykonanego na zlecenie Szlachetnej Paczki, w którym pod lupę wzięto m.in. stereotypy dotyczące ubóstwa. 

Pełna treść Raportu o Biedzie 2022: www.raportobiedzie.pl

Coroczna publikacja Paczki jest ważnym głosem w publicznej debacie o sytuacji osób żyjących w Polsce w skrajnym ubóstwie. Zeszłoroczny Raport o Biedzie miał dać nadzieję, że po dwóch latach pandemii będzie lepiej. Tymczasem tuż za naszą wschodnią granicą wybuchała wojna, która zmusiła do ucieczki kilka milionów ludzi. W tym samym czasie inflacja w Polsce sięgnęła blisko 18%. Zdrożało wszystko, 95% Polaków odczuło w ostatnim półroczu wzrost cen żywności, 89% wzrost cen utrzymania mieszkania lub domu. Sytuacja gospodarcza w szczególny sposób dotknęła tych, którzy już wcześniej byli w trudnej sytuacji, bo wobec inflacji nie jesteśmy równi – najboleśniej dotyka tych, którzy mają najmniej. Rok temu pani Barbara była dumna, że oszczędza z emerytury co miesiąc kilkanaście złotych. Dziś nie jest w stanie wykupić tych samych leków.

W minionej kampanii raport stał się m.in. tematem specjalnego formatu TVN24: Pokonać biedę, w którym udział wzięły wolontariuszki Szlachetnej Paczki Monika Szczepanik i Elżbieta Droń-Mękal oraz prezeska Stowarzyszenia WIOSNA Joanna Sadzik.

Mówią o tym, co ważne – partnerzy medialni

Patronami medialnymi Szlachetnej Paczki są: Onet, RMF FM, TVN, TVN24. Bez pomocy mediów docieranie z informacją o potrzebujących rodzinach – nie byłoby możliwe. Kolejny rok Paczkę wspierały media partnerskie.

Jak co roku Szlachetna Paczka mogła liczyć na silną obecność również w innych mediach m.in. publicznych, na antenach TVP i Polskiego Radia. 

Otwarcie Bazy Rodzin, Weekend Cudów, konferencja z wynikami. Każde z tych ważnych wydarzeń można było oglądać na żywo w kanałach własnych Szlachetnej Paczki. Otwarcie Bazy Rodzin oraz Weekend Cudów były transmitowane na rmf24.pl. Onet.pl transmitował Weekend Cudów.

Podczas kampanii 22. edycji programu społecznego o Szlachetnej Paczce pojawiło się ponad 13 tys. (dokładnie: 13 030) medialnych wzmianek (TV, prasa, radio, portale, vortale) o łącznym dotarciu wynoszącym ponad 361 mln i wartości AVE wynoszącej ponad 40 mln złotych.

Kanały komunikacji Szlachetnej Paczki

Kampania Szlachetnej Paczki prowadzona była w m.in. w takich kanałach jak: mailingi, Google Ads, a także w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, TikTok, YouTube czy LinkedIn.

Na samych tylko Facebooku i Instagramie, dzięki ważnemu wsparciu Mety, możliwe było skalowanie działań reklamowych pozwalające na dotarcie z ideą dzielenia się dobrem do ponad 4,5 mln użytkowników.

Za pośrednictwem social mediów, a także Call Center – uruchomionego na czas kampanii – darczyńcy i przyjaciele Paczki mieli możliwość m.in.: poznania historii osób, do których dotarła Szlachetna Paczka, otrzymania wskazówek i porad nt. tego, jak przygotować Paczki, śledzenia liczby Rodzin obecnych w bazie, czy obserwowania tego, w jaki sposób w Szlachetną Paczkę angażowali się jej liczni przyjaciele, ambasadorzy i partnerzy. Wszystkie potrzebne informacje były dostępne na stronie www.szlachetnapaczka.pl. Na tej stronie znajdowała się Baza Rodzin, które potrzebują pomocy, a także  materiały edukacyjne (video, pdf), wspierające darczyńców w ich działaniu.

Kanały te dawały również możliwość bezpośredniego kontaktu z organizacją – otrzymywania odpowiedzi na pytania czy rozwiewania wątpliwości.

Paczka Przyjaciół wielu dyscyplin

W 22. edycję Szlachetnej Paczki włączyli się ambasadorzy ze świata sportu, filmu czy edukacji. Anna Lewandowska przygotowała wsparcie dla rodziny pani Teresy, przypomniała również, że „każda pomoc jest wartościowa” i ważna. Iga Świątek przekonywała, że choć w tenisie najważniejsze jest, żeby uzyskać jak największą liczbę punktów, jak najszybciej, to w Szlachetnej Paczce najważniejszą liczbą jest zero. Prócz zachęcania innych do pomocy, sama przygotowała Paczkę dla trzyosobowej rodziny pani Adrianny. Joanna Jabłczyńska, Marta Żmuda Trzebiatowska, Karolina Gorczyca, Mateusz Janicki, Mikołaj Roznerski, wspólnie przygotowali pomoc dla dwóch rodzin: pana Wojciecha, który samodzielnie wychowuje czwórkę dzieci oraz Viry i Jewy – matki z córką, które uciekły z Ukrainy. Kinga Baranowska, Andrzej Bargiel i Krzysztof Wielicki wraz z GOPR Podhale poznali historię pani Anieli, która od lat samotnie wychowuje trójkę dzieci. Dla tej rodziny postanowili przygotować pomoc w ramach Szlachetnej Paczki. Aleksandra Mirosław, Karolina Pęk i Paweł Fajdek choć na co dzień w różnych dyscyplinach, wspólnie stanęli do zawodówi zjednoczyli siły, aby razem wesprzeć rodzinę pani Marii.  Reprezentacje Polski mężczyzn, kobiet i drużyna eFutbolowa stały się kibicami dla pani Katarzyny i jej dwóch synów. W materiale wideo podkreślali, że każdy powinien mieć swojego kibica, który wspiera, wierzy i dodaje sił w chwilach kryzysu.  

Do wybrania rodziny i przygotowania pomocy zachęcali również Tomasz Kot, który na łamach Dzień Dobry TVN opowiedział o swojej wieloletniej współpracy ze Szlachetną Paczką i o tym, jak wraz z rodziną angażuje się w ten projekt oraz Joanna Kulig, która przygotowała pomoc dla starszej, samotnej kobiety. Aktorka podkreśliła w rozmowie w Dzień Dobry TVN niematerialną wartość Szlachetnej Paczki, zauważenie drugiego człowieka, poczucie wsparcia i odzyskanie nadziei na lepsze jutro. Do lekcji dobra, czyli stworzenia Szlachetnej Paczki w szkole, zapraszał uczniów, nauczycieli i rodziców Przemysław Staroń.

Paczka Partnerów biznesowych

Bank BNP Paribas od 5 lat mnoży dobro ze Szlachetną Paczką jako partner strategiczny projektu. W 2022 roku bank zrealizował największy program wolontariatu pracowniczego w historii Szlachetnej Paczki, w który zaangażowało się aż 3028 wolontariuszy z banku i spółek Grupy BNP Paribas. Bankowi wolontariusze podarowali m.in. swój czas – 18 715 godzin – przygotowując pomoc dla ponad 200 rodzin. Do pomocy bank zaprosił także swoich partnerów i przyjaciół. W 2022 roku równolegle z kampanią społeczną Szlachetnej Paczki trwała także akcja „Pomagaj razem z Bankiem BNP Paribas”, w wyniku której bank wspólnie z Klientami zebrał na rzecz Szlachetnej Paczki  kwotę ponad 850 000 złotych. Do tej pory na szlachetny cel Bank BNP Paribas przeznaczył ponad 4,7 mln zł, a tysiące bankowych wolontariuszy pomogło setkom rodzin z całej Polski. Ta wieloletnia i wielowątkowa współpraca jest wzorem współdziałania organizacji pozarządowej z biznesem.

Allegro do pomagania Paczce angażuje swoje rozwiązania technologiczne oraz wielkie serca swoich klientów. Od 4 listopada do 14 grudnia 2022 r. kupując na platformie www.allegro.pl, klienci mogli dołączyć do akcji Szlachetny Koszyk. Realizując codzienne zakupy mieli okazję dołożyć do swojego koszyka Szlachetną Cegiełkę. Przez ponad 5 tygodni akcji „Szlachetny Koszyk”, udało się zaangażować 39 430 klientów Allegro, którzy wykupili łącznie 41 364 cegiełek o wartości 713 130 zł! Pracownicy Allegro angażują się w pomaganie ze Szlachetną Paczką także w ramach Wolontariatu Pracowniczego, organizowanego przez Allegro Foundation. W firmie działali liderzy i wolontariusze Szlachetnej Paczki, którzy koordynując wkład pracowników w pomaganie, przygotowali mądrą pomoc dla 38 rodzin o wartości przekraczającej 150 000 zł. Zespoły przygotowujące wsparcie dla potrzebujących Rodzin, to ponad 800 osób (pracowników, ich bliskich i przyjaciół).

Biedronkę ze Szlachetną Paczką łączą wspólne wartości, które przyczyniły się do podjęcia decyzji o współpracy. Jednym z pięciu filarów strategii odpowiedzialności największej sieci handlowej w Polsce jest wspieranie lokalnych społeczności. Dlatego już po raz trzeci Biedronka zachęcała swoich klientów do pomagania ze Szlachetną Paczką. Inicjatywie przyświecało hasło „Magnetic przyciąga dobro”. Od 9 listopada do 24 grudnia można było kupić produkty ze świątecznej linii Magnetic z logo Szlachetnej Paczki. Produkty dostępne były w całej Polsce we wszystkich sklepach Biedronki, w Sklepie Internetowym Biedronka w Glovo i aplikacji Biedronka, a także były lokowane w audycjach TV, w ramach świątecznej kampanii telewizyjnej. Dzięki tej inicjatywie Biedronka i jej klienci wsparli Szlachetną Paczkę kwotą 325 000 zł. Zebrane środki zostaną przeznaczone na organizację kolejnej edycji Paczki. 

Współpraca – firmy i Stowarzyszenia – trwa nieprzerwanie od 2007 roku. Dzięki rekordowemu wsparciu finansowemu od bp, które wyniosło prawie 10 mln złotych tylko w 2022 roku, Stowarzyszenie WIOSNA mogło zorganizować pomoc dla ludności uchodźczej z Ukrainy w ramach Solidarnej Paczki, a następnie Szlachetnej Paczki, dla dzieci uchodźców objętych programem Akademii Przyszłości, a także wspierać lokalne organizacje pozarządowe oraz ich działania pomocowe na rzecz przyjaciół z Ukrainy, poprzez przekazywanie przedpłaconych kart. Za karty bp wolontariusze Paczki mogli dokonywać zakupów paliwa i żywności na stacjach bp w całej Polsce i dzięki temu docierać do najbardziej potrzebujących. Pracownicy bp co roku wybierają rodziny w potrzebie, dla których przygotowują Paczki z pomocą.  

Dobro, które zostało pomnożone na terenie całej Polski, było możliwe dzięki setkom tysięcy zaangażowanych osób, dzięki wolontariuszom, partnerom i przyjaciołom Szlachetnej Paczki, darczyńcom, dobroczyńcom. Stowarzyszenie WIOSNA, organizator Szlachetnej Paczki dziękuje, że w trudnym czasie tak wiele osób pamiętało, by dzielić się z tymi, którzy mają mniej.